Enkelklachten

Binnen onze praktijken in Roosendaal en Breda behandelen wij dagelijks patiënten die last hebben van acute of chronische enkelklachten. Onder enkelklachten verstaan we klachten die men ervaart in en rondom het enkelgewricht en aandoeningen zoals enkelblessures, enkelinstabiliteit en moeite met lopen. Soms kunnen enkelproblemen zelfs zorgen voor rugklachten en knieklachten. Enkelpijn is goed te behandelen, maar deze klachten kunnen wel een enorme belemmering vormen in uw dagelijkse activiteiten. Vanzelfsprekende zaken zoals (trap)lopen, de hond uitlaten, autorijden of sporten worden plots erg pijnlijk. Bij proMotus fysiotherapie hebben we jarenlange ervaring met het succesvol behandelen van enkelproblemen en de preventie daarvan.

Hoe ontstaan enkelklachten?

Het enkelgewricht bestaat uit verschillende botstukken, gewrichten en pezen. De enkel heeft een zeer belangrijke functie, gezien deze de schakel vormt tussen onze knieën, benen en voeten. Onze voeten dragen op hun beurt ons gehele lichaamsgewicht. In veel gevallen hebben enkelklachten een duidelijk aanwijsbare oorzaak. De meeste mensen hebben weleens een ‘misstap’ gedaan, waardoor de enkel plots naar binnen of naar buiten zwikte. Andere patiënten krijgen last door het dragen van verkeerde schoenen, of ervaren chronische pijn als gevolg van een (niet goed herstelde) blessure. Ook behandelen wij patiënten binnen onze praktijken die enkelklachten hebben door een andere, maar duidelijk aanwijsbare oorzaak, zoals:

• overbelasting
  • gescheurde enkelbanden
  • een breuk
  • een ontsteking
  • slijtage
  • na een operatie
  • chronische enkelklachten

Waarom fysiotherapie bij enkelklachten?

Enkelklachten zijn er in tientallen vormen en gradaties. Juist omdat iedere enkelklacht en ieder mens anders is, is de juiste behandeling cruciaal voor het herstel en de preventie van enkelproblemen. Wanneer u last heeft van acute enkelklachten vergt dit bijvoorbeeld een andere aanpak dan wanneer u last heeft van slijtage of instabiliteit. In alle gevallen raden wij u aan om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de fysiotherapeut, zodat u op een verantwoorde en veilige manier van uw klachten af kunt komen. Ook wanneer u herstellende bent van een enkelblessure, of juist meer wilt gaan bewegen kunnen onze fysiotherapeuten u ondersteunen en begeleiden door middel van personal training.

Enkelproblemen behandelen

Fysiotherapie is een zeer effectieve manier om pijn aan uw enkel(s) te behandelen. Ook zijn al onze behandelingen erop gericht om toekomstige klachten te voorkomen, door samen te kijken naar de oorzaak van uw klachten. Zo kan de fysiotherapeut u voorzien van tips en (thuis)oefeningen. Voor de behandeling van uw enkelklachten heeft u geen doorverwijzing van uw huisarts nodig. U kunt online een afspraak maken voor een intakegesprek met een van onze fysiotherapeuten.

Tijdens uw afspraak probeert de fysiotherapeut te achterhalen wat de aard en oorzaak van uw pijn is. Dit noemen we de anamnese. Wanneer dit niet genoeg duidelijkheid geeft kan de fysiotherapeut er ook voor kiezen om een echo te maken. Door het maken van een echografie worden onderliggende spieren, pezen beter zichtbaar, waardoor de oorzaak van uw enkelproblemen makkelijker te achterhalen is. Nadat de fysiotherapeut de anamnese heeft uitgevoerd gaat hij of zij samen met u kijken welke behandeling het beste bij uw klachten past. De behandeling kan bestaan uit een combinatie van fysiotherapie, manuele therapie, personal training en thuisoefeningen.

Wordt de behandeling vergoed?

proMotus fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland. In vrijwel alle gevallen wordt de behandeling van uw enkelklachten volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van blessure, acute of chronische pijn aan uw enkels en wilt u snel van uw klachten af? Maak dan eenvoudig en snel online een afspraak bij Promotus fysiotherapie in Roosendaal of Breda.